موشک اطلس (ATLAS)

نتیجه کار بر روی پروژه ((Mx774)) آمریکا در سال1954، ظهور موشکی به نام اطلس (اولین موشک قاره پیمای آمریکا) بود،که توانایی حمل سرجنگی تا برد هشت هزار کیلومتر را داشت. این موشک  در سال1965از رده خارج شد.

گرچه این پروژه به عنوان ساخت این موشک برای مقاصد نظامی دنبال می شد، ولی بعد ها ((ناسا))(NASA) از این موشک یه عنوان اولین مرحله از نقاله های پرتاب چند مرحله ای ماهواره یه فضا استفاده کرد که به کار گیری آن تا سال1980ادامه داشت. نمونه های اولیه اطلس تولید شده در سال1954،.27/4متر طول و3/6متر قطر داشت و در مجموع این موشک با پنج موتور مجتمع،295تن تراست ایجاد می کرد.

با مطالعه و تصمیمی که کمیته مربوط به بررسی موشکهای استراتژیک بر روی این موشک انجام داد و و سرجنگی از نوع هسته ای را برای آن تصویب کرد، بالطبع با کم شدن سرجنگی، ابعاد موتور نیز کوچک تر شد و طول موشک به22/6متر و قطر آن به3/5متر تغییر یافت.

اطلس در مدل های مختلف A,B,C,D,E,F تولید شد. مدلA با پیشرانMK2که برای برنامه های متوقف شده موشک (کروز) طراحی شده بود، بعد ها موشکهای (رداستون و ژوپیتر) به کار گرفته شد.

در پی ارائه طرحها و اقدامهایی که نیروی هوایی آمریکا و شرکت(جنرال دینامیک) انجام دادند و این تلاش به ظهور نسلهای EوFموشک اطلس انجامید، موشکها، توانایی روانه شدن از سیلو ها به سوی اهداف دوردست را به دست آوردند و با تغییراتی که در مدلهای قدیمی این موشکها داده شد، از مدلDبه بعد قادر بودند از حالت افقی مستقر در سیلو به حالت عمودی در آمده و پرتاب شوند.

غیر از انجام تغییرات فوق مه در سیستم روانه سازی انجام شد، برای نسلهایEوFبه بعد، از پیشران قوی تری استفاده شد که یه سریالMK3مشخص می شد. دو موتور جت سون نیز به عنوان بوستر  استفاده می شد که هر کدام74/84تن تراست ایجاد می کردند. در مجموع با افزایش عملی تراست حاصل از بوستر، به مقدار176/45تن، میزان افزایش سرجنگی از2/5تن تا8تن تامین گردید. بعد از سه شکست، (همچنین برد این موشک در دومین پرتاب خود چهار هزار کیلومتر کمتر از حد انتظار بود)اولین پرواز موفقیت آمیز اطلس در24فوریه1961به وقوع پیوست و پروژه توأم با موفقیت آن نیز  در هشتم اکتبر همان سال انجام شد.

در سال1965موشکهای (مینیوتمن) که مورد توجه ارتش بود، جایگزین موشکهای اطلس شد. این جایگزینی، موشک اطلس را که مترادف موشکSS-6روسیه بود، همچنان به عنوان مراحلی از نقاله های چند مرحله ای پرتاب ماهواره به فضا استفاده می شد، و این شامل پرتاب های یک مرحله ای با بوستر بود، تا آخر سال1977از موشک از موشک اطلس در بیش از430مورد جهت پرتاب ماهواره و محموله به مدار زمین، استفاده گردید