موشک اتامز(ATACMS)

توسعه این موشک در سال1983جهت تامین پاره ای از نیاز ها ارتش مورد توجه قرار گرفت و نیروی زمینی آمریکا در سال1985نام ((اتامز)) را برای این موشک انتخاب کرد. اساس پیگیری این برنامه دسترسی به موشکی قوی، با سرجنگی غیر هسته ای بوده و لذا ماموریت این موشک، هدف گیری سایتهای زمین به هوای ((سام))، نیرو های پشتیبانی خطوط حمله دشمن، پادگانها و پایگاه های هوایی میباشد.

این موشک دارای دو نوع سرجنگی به نامهای ((بلاک-1 و بلاک-2)) می باشد. بلاک-1 شامل هزار بمب ضدنفر است. سرجنگی نوع دوم دارای نوعی مهمات هوشمند ضد زره خوشه ای و نیز مخصوص باند های پروازی (نوع خاصی از بلاک-2) می باشد، که با هماهنگی ایتالیا، انگلیس و ترکیه ساخته شده است. بنا به گزارش های تایید شده، سرجنگی شیمیایی نیز برای این موشک طراحی شده است.

موشک اتامز از نظر ساختمان شبیه موشک تاکتیکی لنس است. بزرگترین اختلاف این دو موشک در نداشتن بالک در قسمت جلو و کوتاه بودن طول موشک به مقدار دو متر است. کنترل پروازی به وسیله بالک هایی که در قسمت عقب قرار دارد، انجام می شود.

این موشک3/98متر طول،61سانتی متر قطر و1670کیلوگرم جرم دارد که سرجنگی آن دارای جرمی برابر450کیلوگرم بوده، پیشران آن از نوع سوخت جامد است که بردی برابر135کیلومتر  برای موشک تامین می کند. (البته در برخی گزارشها برد300کیلومتری نیز ذکر شده است) این موشک دارای هدایت اینرسی و قابل تصحیح به آخرین اطلاعات در مسیر (UPDATED DETA) می باشد. با توجه به تعداد و نوع خاص مهمات ضد زره که در کلاهک موشک به صورت مجتمع و خوشه ای قرار می گیرد، آرایش و هدایت مذکور باعث افزایش برد هر یک از مهمات خاص ضد زره به برد175کیلومتر می شود.

بعد از25سال آزمایش پروازی، توسعه موشک در سال1989با سرجنگی (بلاک-1) عملی گردید. در سال1992وارد خدمت شد و احتمالا تا سال1996در خدمت بوده است.

کشور های آلمان، ژاپن، نیوزیلند، ترکیه، ایتالیا و انگلیس خواهان این موشک بوده و گزارشهای ابتدایی حاکی است که این موشک به آلمان و اسرائیل جهت جایگزین موشک (لنس) صادر شده است.  همچنین به نظر می رسد که فرانسه و ایتالیا دریافت و توسعه این موشک را در برنامه داشته باشند.

کشور های دیگر علاقه مند به داشتن این موشک، مصر، دانمارک، یونان، نروژ، پاکستان، کره جنوبی"عربستان سعودی، سوییس و تایلند می باشند. با وجود این بنابر مندرجات ((میسل فورکست)) موشک (اتامز) فقط در آمریکا عملیاتی است.

مشخصات موشک اتامز(ATACMS)

طول:3/98متر

قطر بدنه:0/61متر

جرم:1670کیلوگرم

کلاهک:منفرد، با جرم450کیلوگرم

سرجنگی: حاوی1000مهمات غیر فرعیM74

هدایت: اینرسی با اطلاعات لحظه ای

پیشران: سوخت جامد 

برد:135کیلوگرم

دقت:225متر