موشک زمین به زمین رین بوتی (REINBOTE )



به نام خدا

موشک بالستیک زمین به زمین رین بوتی (RHEINBOTE)

به تحقیق، این اولین سلاح چند مرحله ای بوده که به وسیله کمپانی .آلمانی (رین متال) برای تامین نیاز ارتش و پوشش فاصله بین برد نهایی توپها و موشک (V2) در سال (1984) ساخته شده است. این راکت چند مرحله ای که توسعه آن از سال (1982) شروع شده بود. به علت نداشتن هدایت دقیق، برای اهدافی چون شهر و قصبات، مناسب بوده است. 

طول موشک (11/4) متر (در برخی از منابع (15) متر ذکر شده است) قطر آخرین بخش (190) میلی متر، پهنای بال در قسمت بوستر (1/49) متر ، جرم مجموعه سیستم (1715) کیلوگرم، جرم سرجنگی (40) کیلوگرم و برد موشک (200) کیلومتر بوده که این مسیر را با سرعت (5800) کیلومتر در ساعت طی می کرده است.

سوخت هر چهار مرحله (دی گلیکول ) بوده در اولین مرحله مقدار (38000) کیلوتراست را برای یک دقیقه تامین میکرده است. تعداد نازل های این بخش هفت عدد(تصویر بالا) می باشد که یک نمونه در وسط و بقیه در پیرامون آن قرار گرفته اند.

این موشک با جرم (1/7) تن از یک سطح شیب دار  پرتاب می شد و هر مرحله از موشک دارای چهار بالک ذوزنقه ای بوده که توازن پرواز آن را تامین می کند. 

نحوه نشانه گیری موشک با استفاده از روانه سازی لانچر آن بوده و در مجموع (220) فروند از این موشک تولید شد. علی رغم موثر بودن در حمله به شهر ها،همه تولیدات ، قبل از جنگ جهانی دوم مصرف شد و اگر چه امکان تولید آن در سال (1945) بود، ولی تا آخر جنگ نسبت به ساخت انبوه (رین بوتی) اقدام نشد. مدل پیشرفته این موشک (9/7) متر طول داشته و پنج مرحله ای بوده است.